2009-10-27
 08:23:31

pojknamn

Eftersom mina älskade katter höll mig vaken efter att Kim åkte och jobbade så satt jag mig och tittade på lite pojknamn. Älskling verkar ju inte ens försöka komma på något.. ;) Här har ni en lista på de jag tyckte bäst om:

William - Namnsdag : 9 Juli
(William är den engelska engelskspråkiga varianten av namnet Vilhelm.
Namnet är sammansatt av orden vilja och hjälm)


Elias - Namnsdag : 17 April
(Mansnamnet Elias är ett hebreiskt namn som betyder "min gud är Jahve" eller "Herren är Gud".
Fran Grekiskans Ilias som betyder solig)


Hugo
- Namnsdag : 3 November
(Namnet Hugo är en kortform av det tyska namnet Hubert som är sammansattav två ord som betyder
"håg (förstånd, tanke)" och "ljus". Namnet kom till Sverige med ätten Hamilton på 1600-talet.)


Isak/Isac - Namnsdag : 19 December
(Isak eller Isac är ett egennamn och mansnamn. Det är ett hebreiskt namn som betyder han skrattar)
 

Liam
- Namnsdag : 20 December
(Liam betyder "stadig, fast försvarare". Liam är en irländsk kortform av namnet William)


Theo
- Namnsdag : 4 December
(Theo kommer från namnet Theodor som betyder Guds Gåva (theos=gud, doron=gåva).


Elliot - Namnsdag : 17 Januari
(Elliot är en medeltida variant av Elias/Elijah och betyder "Gud är Jahve".)


Leon - Namnsdag : 5 Januari
(En variant av Leo från latinets "lion" med betydelsen "lejon" vilket härrör från grekiskans
"leon" med samma betydelse)


Adrian - Namnsdag : 4 Mars
(Adrian är ett mansnamn som är en modern form av det Latinska namnet Hadrianus,
vilket betyder "man från staden Adria".)


Milo
- Namnsdag : 7 Maj
( Den svenska betydeslen är Efterlängtad kärlek.
Milo anses också betyda "min kärlek", milo = my love
Milo betyder "the merciful". Milo betyder äpple på grekiska.
Ett typiskt montenegriniskt namn, betyder "den käre".)


Namnen som är tjockmarkerade är mina absoluta favoriter men om jag fick bestämma så skulle han heta Milo, just för att det är ett fint namn och sen vad namnet betyder älskar jag :) ♥


Marina

Hugo, Isak, Milo, William är fina :) Liam också, de tänkte jag att min son skulle heta när jag får barn :P Så de kanske blir två Liam ? hehe :)


Anna

Milo va ett underbart namn tycker jag!! Va tycker Kim om de? Om han inte gillar han så övertala han ;) Hota med att om han inte väljer d så lånar jag inte ut Patrik till fiske dagar nästa år =) Kram


Rebecca

Va roligt att du tycker att Liam är fint för det kom jag på igår att min framtida son ska heta =) tycker det är jätte fint men Adrian är inte heller så dumt :P



PUBLICERAT: 2009-10-27, 19:47:24 | URL: http://bekizzens.blogg.se/
Mamma

Nästan alla namn var fina:) ska bli så spännande så jag dör snart. Om tiden ändå kunde gå fort, snart ska jag börja handla lite med:) puss



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: