2010-02-11
 19:56:44

Vecka 25

Hejsvejs!
Nu är det dåligt med uppdatering men internet krånglar fortfarande. Just nu får jag sitta på golvet i hallen med en sladd i datorn för att det ska funka, väldigt obekvämt :P Tänkte att jag skulle passa på att slänga iväg ett inlägg lite snabbt medans man kan. Idag går jag in i vecka 25, det känns som det var igår man gick in i vecka 24. Usch, börjar bli nervös nu när det börjar närma sig. Snart slut på februari, oj oj. I mars började ev. föräldrarkursen också. Dit längtar jag!! Ska bli otroligt spännande, faktiskt. Längtar ännu mer till besöket man kommer få göra på BB också. :) Det, om något, kommer vara spännande.. :) Ja, och sen hade vi besök hos BM idag med. Allt såg bra ut, mätte magen för första gången med. Hihi! :) Och fick såklart höra hjärtljuden. Mys!! Man blir så glad efteråt.. Lämnade lite prover med men även det såg bra ut. Ska dock börja äta järntabletter nu så måste inhandla det imorgon eftersom jag glömde det idag (så typiskt mig). Men tur man är ledig om dagarna så man har ju all tid i världen att fixa det. ;) Denna månad ska vi köpa spjälsäng och beställa vagnen också. Åhh, längtar liiiiite då! :) Lillan, hon sparkar på för fullt där inne. :) Gör mig så glad.. Känns skönt att veta att hon mår bra. Jag ska lägga upp nya magbilder inom kort också. Kanske imorgon, beroende på om jag har internet dvs.
Nu är man ganska trött också, har varit ute hela dagen. Höll på att frysa ihjäl så man tog ett varmt bad när jag kom hem. :) Var nere på stan med mamma, brorsan och brorson. Är ju ett jäkla ståhej här nu inför Melodifestivalen på lördag. Den ska jag titta på hemma hos mamma också för älsklingen ska ha kill kväll här så då är det bara att ge sig iväg ;) Men det gör jag så gärna, klart han ska få ha det.
Här kommer i alla fall en uppdatering om vecka 25 :) Ha en fortsatt bra kväll.

Kroppen:
Placeringen av livmodern är vid denna tidpunkt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln. Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått. Man mäter det från blygdbenets topp upp till livmoderns övre del. Siffran skrivs upp och bildar sedan en alldeles egen tillväxtkurva. Vid den här tidpunkten är det vanligt att man får höra barnets hjärtljud på barnmorskemottagningen för första gången, genom en apparat som gör att ljudet hörs i hela rummet. Barnets puls ligger omkring 150 och hjärtljudet låter som en galopperande häst. Man mäter även sitthöjden på barnet, genom att mäta avståndet och blygbenet och övre delen av livmodern.
Om du oroar dig inför förlossningen är det dags att börja fundera över hur du kan förbereda dig och vilken hjälp du vill ha. Som partner till en gravid kvinna börjar graviditeten också bli mer påtaglig. Vissa kan känna av liknande symtom som kvinnan har haft, till exempel illamående och viktuppgång.
Blivande föräldrar kan börja fundera över om man vill gå någon föräldrakurs och eventuellt anmäla sig till det.

Barnet:
De flesta av barnets organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt och barnet kan nu överleva om det skulle födas. För tidigt födda barn har emellertid svårt att hålla värmen och lungorna är långt ifrån färdigutvecklade. Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade och barnet kan knyta sina händer och få tag på sina fötter.


Linda

Vi kommer nog hamna i samma föräldragrupp, Eva sa mars till mig med :)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: