2010-07-06
 23:37:58

Jobbigt

Det tar på krafterna och psyket att ha ett barn med kolik :( Samtidigt som man tycker så jäkla synd om henne så blir man så fruktansvärt frustrerad och irriterad när hon skriker ständigt i flera timmar. Vi har provat allt man tänkas kan men det tycks bara vara en sak som funkar och det är åka bil. Hon somnar efter 5-10 minuter i bilen men det värsta är ju att hon kan bli bortskämd med det. Men vad gör man när man är aptrött, har huvudvärk efter allt skrik och bara vill få tyst på henne? Ursäkta om det låter otrevligt att skriva så men det är så fruktansvärt jobbigt att höra henne så länge. För 3 dagar sedan skrek hon från 22 på kvällen till nära 6 på morgonen, igår kväll satt hon igång igen och skrek fram till 2 på natten. Vi var dock inte ute och åkte nå bil med henne då utan tog en prommenad med vagnen. Hon var nöjd (och vaken) hela turen vi tog tills vi började närma oss hemma. Då satt hon igång och gallskrek igen. Men då fick hon mat när vi kom hem och tillslut lyckades hon somna.. Kan även säga att vi har köpt Minifom, det är 2 dagen som vi ger henne det nu. Det verkar inte hjälpa någonting ännu.. Våran barnmorska på BVC sa idag att vi ska prova i sammanlagt 3 dagar, fungerar det inte då så ska vi prova Sempers droppar istället.. Är hon inte bättre tills vi ska tillbaka till BVC på tisdag så lär jag sluta med alla mjölkprodukter. Hur kul blir det i såfall? Det kommer inte bli det lättaste att veta vad man ska äta.

För er som inte är insatt i det här med dropparna kan jag tala om att Minifom som Novalie får nu ska man ge före varje måltid. Då får hon 10 droppar på en tesked. Ganska drygt att ge henne före varje måltid, speciellt när hon vaknar tidigt på morgonen för då glömmer jag bort dropparna eftersom jag är så trött. Skillnaden på Minifom och Sempers droppar är att Minifom ger man som sagt före varje måltid, Sempers ger man bara en gång om dagen.
Ja, tiden får utvisa hur det kommer sluta.

Nog skämmer vi bort henne lite för mycket. Vi tar upp henne så fort hon skriker. Egentligen ska man låta dom ligga kvar ett tag och skrika, de kan bli lugn efter ett tag. Tror inte att det gäller kolik för då skriker dom nog oavsett om man håller i dom eller inte. Men jag kan inte låta henne ligga helt ensam och gallskrika, speciellt inte när jag vet att hon har ont i sin lilla mage :( Jag bara hoppas att dropparna ska hjälpa. Jag vet att dom kanske inte tar bort alltihopa men man ska väl åtminstone märka att det blir bättre. Hur vet jag inte, antar att dom skriker mindre och kanske kortare tid. Vet ni?

Jag är i alla fall sjukt trött nu .. Kim tog nyss med henne ut i bilen och ska åka en stund. Får hoppas att han kan plocka ur henne ur bilbarnstolen när dom kommer hem utan att hon vaknar. Skulle vara skönt med en kväll med lite kortare skrikstunder än de som varit .. Ja, inte är det lätt att vara mamma inte. Förmodligen inte lätt att vara pappa heller :) Men det är så värt det, ångrar inte en sekund av att hon finns här. Jag är glad att hon bara har "kvällskolik" och inte skriker dygnet runt. Jag beundrar verkligen de föräldrar som klarar av det. Dom ska ha en guldmedalj! Jag hoppas hennes lilla mage blir bättre snabbt i alla fall..


Emmy



Jag vet hur det är. Kan trösta dig med att det bli bättre! Några tips har jag dock:



Har du uteslutit mjölk ur din kost ( om du ammar dvs )



Se till att hon rapar ordentligt efter varje måltid. Om hon är svårrapad är ett tips att lägga henne på magen istället för över axeln.



När hon är helt otröstlig så gör såhär: köp en termometer med böjlig topp och glidmedel, doppa toppen i glidmedlet och för den försiktigt några centimeter in, den ska in en bit för att den ska släppa på den inre muskeln. Då kommer alla ev onda gaser ut.



Och om du behöver en paus, gå till ett annat rum och andas ut så länge du känner att du behöver. Vad folk än säger så pallar man inte att bära runt på dem konstant.



PUBLICERAT: 2010-07-07, 09:18:12 | URL: http://artanimagen.blogg.se/
Angelica

Nej jag har inte uteslutit mjölk än, barnmorskan sa att jag skulle vänta tills jag ska dit nästa vecka så skulle vi prata om det då om Novalie inte blivit bättre. Tack så jätte mycket för tipsen! Dom uppskattas.



La henne på skötbordet imorse när jag skulle byta på henne, så tröck jag försiktigt upp benen mot magen och höll så en stund. Då bokstavligt talat sprutade det ur henne :P Inte bara en gång heller. Hon verkar kunna slappna av mer när hon ligger på skötbordet när man gör så än i te.x sängen.. Ska prova göra så ikväll med får se om det ger något resultat.



PUBLICERAT: 2010-07-07, 12:54:42 | URL: http://angelicasgraviditet.blogg.se/
Anonym

Alltså herregud vad du klagar, hur trodde du de skulle vara att ha barn egentligen?att dom låg och inte sa ett endaste pip under dagarna eller? sluta klaga på att allt är så jobbigt för guds skull de är inte bara du som haft ett barn med kolik


Elin L

Angelica, hoppas att det löser sig snart och att du får avlastning så du får sova o så i lugn o ro, iaf ibland :) Kram på dig och lycka till!!


Angelica

Haha, klagar? Jag delar med mig av hur jobbigt det kan vara. Jag har aldrig sagt att jag är ensam om att ha barn med kolik, kanske därför jag skriver om det så man kan få tips av andra föräldrar som haft det samma. Sluta läs min blogg din jävla surbigga om det stör dig så mycket.



PUBLICERAT: 2010-07-07, 23:09:38 | URL: http://angelicasgraviditet.blogg.se/
Peter

Håller på dej gumman det är bra att ventilera sånt man funderar och känner, det är då man kan få bra tips.

Kram Peter


Anonym

I din blogg får man läsa om sanningen alla andra ljuger om.

Tror inte jag läst en enda nybliven mammablogg som det står så ärligt i hur det är.

-------

Har du en babysitter? Om inte köp en sån! Det finns sådana som gungar som kolikbarn tycker är väldigt skönt. Tror även att det finns liggläge på dom så kanske du kan ha henne gungande och sovandes i den?


Angelica

:) Tack!!



Nää, har inte köpt en sån än. Får ta och göra det :) Fick samma råd av en kompis också. Vi har tittat på babysitter men svårt att veta vad man ska ta. :) Får kolla efter en sån som gungar :D



PUBLICERAT: 2010-07-08, 11:15:00 | URL: http://angelicasgraviditet.blogg.se/
Anonym

I Gävle på babyproffsen finns det en "kolikgunga", ungefär som en hängmatta som man kan gunga både upp och ner & åt sidorna. Killen som jobbade där sa att den var jättebra för kolikbarn :)



PUBLICERAT: 2010-07-08, 11:40:53 | URL: http://sandraspjuth.bubbleroom.se

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: