2010-06-17
 20:00:55

Äntligen är hon här <3

Ja, som ni märkt har det inte blivit någon uppdatering på ett tag men ni förstår nog varför ;) Äntligen har hon kommit till oss efter en lång (men värd) väntan! Kan inte beskriva med ord hur lyckliga vi är här hemma.
Tänkte sammanfatta allt så kortfattat som möjligt medans lillan nyss ätit och ligger nu och sover på pappa Kims bröst. :) Jag antar att ni är nyfikna på hur allt gick till, de flesta har ju trots allt hängt med min blogg ett tag :)

Mina värkar startade runt 22.30 tiden den 14:e, men jag var ju lite osäker på om det verkligen var riktiga värkar. De blev snabbt mer intensiva och runt 23.00 kom dom med 3 minuters mellanrum. Tog en dusch med älskling men klarade inte av att stå där inne, gjorde för ont helt enkelt. Ringde in till förlossningen och rådfrågade, dom tyckte jag skulle ta 2 st panodil zapp och en varm dusch (igen) så jag lydde order men som jag trodde hjälpte det inte överhuvudtaget. Satt/stod i duschen i ungefär 20 minuter, det var ju ändå rätt skönt. Men värkarna fortsatte i samma takt som innan. Jag ville ändå vänta ett tag innan vi åkte in utifall det var falskt alarm. Men när klockan vart 01.15 orkade jag inte vänta hemma mer. Vi tog bilen och åkte in och barnmorskan vi fick hade nog inte räknat med att jag var öppen så pass som jag var. Det vart kurva när jag kom in, värkarna fortsatte i samma takt fast nu var dom lite starkare. Gyn undersökningen visade att jag var öppen hela 5 cm .. Chockad vart jag, hade ställt in mig på att få åka hem igen. Men vi vart placerade i ett förlossningsrum och nu hade värkarna blivit grymt mycket starkare. Fick ombyte och lustgasen åkte fram. Klockan tickade på och 1 timme senare (från gyn undersökningen) var jag knappt öppen 6 cm. Herregud, då fick man se fram emot en hel natt + morgon med värkar. Men timmarna rullade på och jag vart erbjuden ryggbedövning men tackade för tillfället nej. Jag ville ju klara detta utan EDA. Vart då erbjuden akupuntur och sa kanske. När klockan var 03.40 ungefär så tog dom hål på hinnan så vattnet kom ut, det gick inte av sig självt. Klockan fortsatte att gå, jag fortsatte att suga i mig lustgas och ca 05.20 fick jag akupunktur. Hade då så grymt ont så gick med på att prova det.. Ingen höjdare! Hjälpte inte mig ett dugg, gjorde bara ont att få nålarna i ryggen. Nej, helt värdelöst (för mig) .. 05.30 vart värkarna ännu starkare och började trycka på neråt rumpan. Ville fortfarande inte ha någon ryggbedövning. Jag provade ligga i olika ställningar men jag tyckte inte att det fanns någon alls som gjorde det mindre smärtsamt. När klockan var 05.40 så ångrade jag mig och ville ha ryggbedövningen så en läkare kom och diskuterade om det var någon idé. Jag var då öppen 9 cm och läkaren sa att det inte är till någon hjälp att ta den så jag fick bli utan. Det var sjukt jobbigt att höra eftersom det gjorde så jävla ont i ryggen och jag ångrar idag att jag inte tog den. Men jag klarade det trots allt ändå! Jag fick kvaddlar fram vid magen, även det helt värdelöst. För er som inte vet vad det är så sprutar dom in koksaltlösning under huden, det svider helv*te och det är meningen att man ska fokusera mer på den smärtan än den övriga (yeah sure) .. Efter många timmar så satte krystvärkarna igång 07.45 och det tog ca 45 minuter från att krystvärkarna startade tills Novalie tittade ut för hennes födelsetid vart 08.28 :)

Vi var då världens lyckligaste föräldrar. Det kändes så himla overkligt, jag var fortfarande väck av lustgasen och i chock efter smärtan. Men det kunde inte kännas bättre!!! Det hela gick jätte fort, 10 timmar tog det allt som allt men kändes inte som så länge. Trots att man bara sitter/ligger i ett rum och har ont så rullar tiden på..
Hon kom i alla fall ut och vägde 4100 g och var 52 cm lång :) En rejäl tjej!

Det vart en lite hoppig och suddig förklaring på allt men jag har inte riktigt tid och ro att göra det bättre än såhär :) Ni förstår ju vad som hänt åtminstone. Jag skriver mer sen om tiden på BB och tiden hemma, nu vaknade mitt lillhjärta så jag ska låta henne komma till mig så Kim får äta. Här får ni några bilder på henne i alla fall :)























Elin

Grattis. Vilken sötnos. Känns väldigt bra att jag hade rätt i att värkarna skulle komma på kvällen, jag har så sällan rätt så jag är stolt. :) Grattis igen.


JOHANNI!!

JAG DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR!!!!!! fy fasiken va fin hon är! hon är mamma och pappa upp i dagen! gud så stolt jag är över dig min fina underbara Angelica! och Kim, du är stark som klarat av denna hormon laddade tid, nu blir det ljusare tider haha! Pussa älskade Novalie från mig <3<3 Massa kärlek till er, och lycka till!!!


blondstar - mamma till max

grattis igen! jag fick oxå kvaddlar, fast i ryggen. o de sved som fan just då men sen ghälpte de mkt bra mot smärtan jag hade i ryggen tycker jag :)



PUBLICERAT: 2010-06-17, 22:08:37 | URL: http://blondstar.blogg.se/
Mamma

Elin jag täkte på det sen att du sa att det skullle börja på kvällen, o så rätt du hade:))

Angelica, jag är sååå stolt över dig, Ni har fått en underbar tös och nu är ni en fin familj, kärleksfull:))) mitt goa barnbarn Novalie, jag är sååå lycklig jag med:)) 2 st härliga barnbarn, vad mer kan man begära:)) puss o kram


C

Grattis till den lilla gobiten!!


Marina

Jag är så stolt! Jag är så glad och så lycklig :) Blir tårögd av att läsa din blogg också :) Novalie är så himla fin, likasom sina föräldrar :)



Stora kramar till er <3

Love you!!



PUBLICERAT: 2010-06-18, 19:08:02 | URL: http://marinaisabell.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: