2010-03-18
 09:08:00

Avvakta

Ja, jag fick väl inte så mycket hjälp eller svar igår. Det enda både förlossningen och barnmorskan sa var att jag skulle avvakta. Har inte samma värk idag, tur är väl det. Det kanske är tarmarna som krampar. Fick lämna urinprov igår som skulle skickas iväg för det kunde vara UVI igen men det var inte säkert. Får se vad det svaret visar.. Men får jag tillbaka krampen i helgen eller så, då får jag ringa förlossningen igen så får dom undersöka och kolla så att det är inte är någonting knas på gång.

Igår åkte vi in till Valbo så jag kunde köpa present åt älsklingen. Var sjukt drygt att gå då jag har ont i bäckenet.
Men vi vart inte där så länge utan åkte hem efter ca 2 timmar. Efter besöket hos barnmorskan så åkte jag hem, var sjukt trött. Sen hjälpte jag mamma med datorn en snabbis. Sen hem igen och somnade väl runt 22 tiden.
Har somnat tidigt nu flera kvällar på rad men det är väl rätt bra, då sover man ju inte bort hela dagen :) Nu är det snart helg igen, sjukt alltså. Och idag är det torsdag, vilket innebär att jag går in i vecka 30!! ♥ Mysigt, va?? Nu är det inte långt alls kvar. Herregud!! Hihi..

Marina kommer hit runt 10.30-10.45 tiden också sen ska vi traska ned på stan. Hon ska till arbetsförmedlingen och jag behöver hjälp av FSK att fylla i begäran om föräldrarpenning. Fattar mig inte på den :P Bättre att man får hjälp med att fylla i den istället för att man ska få hem papprena för att man ev. kan ha fyllt i fel. Ja, sen har jag tvättstugan idag kl 13.00. Fy!! Vad tråkigt. Men det måste göras.. Men för övrigt blir det väl lugnt, som vanligt. Det som händer i helgen är ju att pappa kommer på lördag, ska baka en tårta och sen fira älskling på söndag :) Kanon helg!! Men hoppas alla andra får en bra helg också. Ha en fortsatt bra dag!


Kroppen:
Det är vanligt att brösten läcker råmjölk "kolostrum" redan nu. Det brukar inte vara fråga om några stora mängder, men det kan det vara bra att införskaffa en skön amningsbehå utan byglar som du kan ha om natten.
Om förvärkarna upplevs som smärtsamma är det en signal om att allt inte står rätt till. Detta inträffar vanligtvis efter en lång arbetsdag eller då du är jäktad. Ta det lite lugnare och förkorta gärna dina arbetsdagar. Om du får kraftiga sammandragningar brukar man kontrollera livmoderhalsen för att se att den inte är försvagad och öppnar sig i förtid. Om så är fallet kan sjukskrivning vara aktuellt för att man ska kunna vila. Ibland rekommenderas en kortare tids sjukhusvistelse och/eller läkemedel som stoppar sammandragningarna.
De flesta föräldrar kommer nu att börja eller har redan påbörjat en föräldrakurs eller förlossningsförberedande kurs.

Barnet:
Barnet växer mycket och ökar nu från drygt ett kilo till tre och ett halvt kilo på bara tio veckor. Barnet vaggas till sömns av mammans rörelser och vaknar ofta när hon lägger sig. Den dygnsrytm som barnet har i slutet av graviditeten kan även hålla i sig efter födseln, men det är inte säkert. Barnet hör många ljud inifrån mammans kropp, bland annat ljud från mammans hjärta och mage. Ljud från magen kan i vissa fall uppgå till så mycket som 80 decibel vilket kan jämföras med en kraftigt trafikerad gata.





KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: